Nyhedsbreve

01-03-2000 :
----------------------------------

Denne gang kan du læse om.:

Dagbog fra seneste træningstur med Sjur Mørdre på Norefjell i Norge 18-20 februar

Vidste du at? Interessant information og historier fra Antarktis

Opdateret www.sydpolen.dk

"Gang i foredrags virksomheden"

Is-Nyt: Gregers kæreste Cand. Scient. Susanne Hanson er netop kommet hjem fra Antarktis.

----------------------------------

Dagbog fra seneste træningstur på Norefjell Norge 18-20 februar:

Optakten

To danskere og en nordmand mødes, og en dansk pige tager til Nordpolen.

Bjergbestigning med pulk.

Tre telte til tre mennesker?

Nordmænd smører da ski klokken 05:00.

Optakten
Det norske firma Hvitserk, hjælper os som rådgivere på Sydpols ekspeditionen. De er sparrings partnere på alt lige fra udstyrsdiskussioner til forhandling af flypriser på Antarktis. Sjur Mørdre fra Hvitserk foreslog allerede sidste år, at vi skulle komme til Norge på en træningsweekend. Sjur er blandt de mest erfarne polarvandrere i verden, og denne weekend havde vi set meget frem til.

To danskere og en nordmand mødes, og en dansk pige tager til Nordpolen.
Tungt læsset med vores udstyr mødte vi forventningsfulde op tidligt lørdag morgen, på Hvitserks kontor i udkanten af Oslo. Sjurs glade ansigt tog imod os "Morn morn gutter, er dere klare til at dra på tur?". Og klar - det var vi!
Vi var sprængfyldte med energi, og glædede os meget til at lære et par tricks af en fuldt uddannet polarfarer. Selvom vi selv har god erfaring, med blandt andet vores krydsning af Grønland, så kan vi altid lære mere, og blive endnu bedre. Efter en hurtig pakning af bilen, måtte vi lige ind og ringe til Bettina. Bettina Aller har besluttet sig for at gå som første
kvinde, alene og uden forsyninger udefra til Nordpolen. Også en fantastisk ekspedition! Hun skulle rejse til sit startsted i det nordlige Rusland om mandagen, og vi måtte klart sige farvel og ønske hende god tur. Vi blev gode venner med Bettina sidste år, og har løbende fulgt med i hendes forberedelser. Desværre har Bettina været ude for et uheld med knæet,
hvilket gør at hun i de nærmeste dage vil blive hentet ud. Vi er utrolig kede af det på Bettinas vegne. Hendes drøm om at nå Nordpolen blev ikke en realitet - i denne omgang. Du kan læse om hendes ekspedition på følgende link www.nopenguins.com.

Bjergbestigning med pulk
Der er ikke meget sne i Oslo og omegn i år og vi krydsede fingre for at der var sne nok oppe på Norefjell. Efter halvanden times køretur nåede vi op til Norefjell, og da vi kørte op af fjeldet kunne vi se at sneforholdene trods alt var fine nok.
Efter en hurtig pakning i vores nye pulke, (er du gal, hvor er de store :-), begav vi os på vej. Sjur havde valgt en rute der gik omtrent direkte op af bjerget, og vi kom på hårdt arbejde fra første minut. Vi asede efter Sjur, som i dagens anledning kun havde taget en lille rygsæk med. Det tog ikke mange minutter, før vi var våde af sved og Sjur sagde beroligende. "Her rundt om hjørnet bliver det fint, der går det rigtig opad!" Efter endnu en times tid hårdt arbejde begyndte det heldigvis at flade lidt ud, og vi kunne gå og nyde det smukke norske vinter fjeld.

Tre telte til tre mennesker?
Sent på eftermiddagen kom vi frem til vores lejrplads på et plateau, med en meget smuk udsigt til dalen og de omkringliggende toppe. Vi har endnu ikke bestemt os for, hvilket telt vi skal benytte på Sydpols ekspeditionen. Sjur havde derfor taget tre forskellige med. Vi slog alle tre telte op og gik rundt og diskuterede fordele og ulemper og bestemte os for, at sove i et hollandsk telt som viste sig at fungere udmærket. Sjur startede brænderen op, og det varede ikke længe, før vi havde sauna lignende tilstande inde i teltet. Vi havde god mad med; dansk øl og masser af chokolade. Sjur tændte et stearinlys og til lyden af den sydende gryde øste Sjur ud af sin polarerfaring. Kristian griflede guldkornene ned, og vi sugede til os, det bedste vi havde lært.
Det blev ud på de små timer før vi endelig krøb ned i vores soveposerne, men inden var vi lige ude og kigge på en fuldstændig stjerne besat frostklar nattehimmel. Wowwwwwwwwwwwwwww :-)

Nordmænd smører da ski klokken 05:00.
Vi troede at nordmænd stod op klokken fire, for at være klar til at smøre skiene klokken fem! Men sådan var det ikke. Det var glædeligt at se, at Sjur var akkurat ligeså morgen grim som os klokken ni, da vi kiggede ud af vores soveposer første gang.
Hurtigt fik vi lavet morgenmad, og rykkede udenfor i det flotte vejr. Resten af dagen gik med at diskutere udstyr, rutiner og gode tricks. Vi have selvfølgelig hejst det danske flag på et af teltene. Hen under eftermiddagen kom et par norske piger forbi. De var ude på tur, og stoppede op og spurgte om ikke det var koldt og ubehageligt at sove i telt om vinteren for
danskere. Jo, svarede vi meget koldt!! Vi "glemte" helt at nævne om saunaen i går aftes, og at vi havde sovet til klokken ni...
Hen på eftermiddagen var det tid til at pakke sammen og begive os ned af fjeldet igen. Det foregik i et forrygende tempo ned af bjerget og det varede ikke længe, før vi stod forpustet ved Sjurs bil. Mange erfaringer rigere og med notesbogen fyldt med Sjurs guldkorn, kørte vi
tilbage til Oslo. STORT TAK til Sjur for en meget lærerig og hyggelig weekend.

Opdateret www.sydpolen.dk:
Som lovet i sidste Nyhedsbrev er der sket nogle layoutmæssige ændringer på www.sydpolen.dk. Der er tale om mindre ændringer, der blandt andet skulle gøre det lettere at navigere rundt på siderne. Endvidere har vi introduceret to nye sektioner på første side: VIDSTE DU AT... og GALLERI...
VIDSTE DU AT... vil erstatte Vidste du at? afsnittet i vores Nyhedsbreve. Sektionen GALLERI.. vil vise det seneste billede i Galleriet. Begge sektioner vil løbende blive opdateret.

Vidste du at?
Istykkelsen i Antarktis varierer fra nogle hundrede meter til hele 4500 meter langt mod øst, næsten 2000 kilometer fra Sydpolen. Her har ismasserne presset fjeldet ned, sådan at det ligger lavere end havoverfladen og danner en gryde. Det pudsige er at isen er tykkest i et område, hvor der falder mindre end 20 millimeter nedbør årligt. Det har taget mange millioner år at opbygge den gigantiske iskappe, der dækker hele Antarktis.

"Gang i foredragsvirksomheden"
Lørdag den 5. februar holdt vi dias foredrag i forbindelse med Københavns Adventurefilm Festival i København. Her fortalte vi om ekspeditionen over Grønland og forberedelserne til Sydpols ekspeditionen. Senere på måneden var der gang i foredrags virksomheden igen, og det blev til i alt seks foredrag i februar måned. Det er hyggeligt at være ude og fortælle om
ekspeditionerne, og vi mærker en stor interesse og spøgelyst hos tilskuerne.

Cand. Scient. Susanne Hanson er netop kommet hjem fra Antarktis.
Susanne fortæller:
"I weekenden 26-27 feb. vendte jeg hjem fra den videnskabelige ekspedition ANTAR XI 2000 til King George Island, Antarktis. Jeg var inviteret som gæsteforskere af Scientific sub-Comision of the National Committee on Antarctic matters (CONAAN) i Peru gennem den peruvianske ambassade i København og Dansk Polarcenter (DPC). Den videnskabelige del af
ekspeditionen var primært arrangeret af National Council for Science and Technology (CONCYTEC) i Peru.
Jeg var inviteret med for at starte et glaciologisk delprogram under det eksisterende terrestriske miljøprogram på Machu Picchu basen op. Miljøprogrammet ledes af Catholic University of Peru (PUCP) hvor den forsker gruppe jeg arbejdede sammen med kommer fra.
Min del af arbejdet bestod i at grundlægge et femårigt glaciologisk forskningsprojekt. Inden for fagområder har jeg lavet et pilotarbejde for at opnå større forståelse for de glaciale processer og feedback mekanismer på King George Island. Jeg har bl.a. påbegyndt et glaciologisk måleprogram og en klimatisk database til beregning af smeltningen af gletscherens overflade for at opnå større forståelse af klimaets indflydelse på det glaciale miljø.
På det mere overordnede plan er det interessant at sammenholde viden fra den nordlige og sydlige halvkugle. Internationalt videnskabelig sammenarbejde er en nødvendighed for udveksling af viden og videnskabelige arbejdsmetoder og denne ekspedition har givet mig en unik mulighed for samarbejde med forskere fra Peru, Brasilien, Tjekkiet, Tyskland og Israel. Vi har her fået en hel speciel mulighed for at drive dansk forskning i Antarktis over en årrække."
Klik her for at se billeder fra Susannes tur...

Til forsiden

19-11-2000

DANSK SYDPOLS EKSPEDITION PÅ VEJ

18-11-2000

"EN HILSEN FRA ANTARKTIS"

ENDELIG FREMME I PATRIOT HILLS

01-11-1999

Velkommen til nye læsere, og velkommen til nyhedsbrev nr. 2

01-10-1999

Velkommen til det første nyhedsbrev,